Pracownia Rzeźby w Tworzywie Ceramicznym Rytisa Konstantinaviciusa |
zajęcia: terminy realizacji:
Rytis Konstantinavicius ceramiką artystyczną zajmuje się już 30 lat, ale też intensywnie uprawia malarstwo i projektowanie wnętrz. Prawie w każdym większym mieście w Polsce znajdziemy jego realizacje. Artysta jest uczestnikiem wielu międzynarodowych sympozjów ceramicznych i malarskich, wystaw zbiorowych jak i indywidualnych w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzeach w kraju i za granicą. Twóraca należy do Związku Artystów Polska Sztuka Użytkowa, Grupy Decentrystów w Polsce oraz Grupy "LDK" Kompania Litewskich Artystów. Rytis Konstantinavicius w 2014 roku został także rekordzistą GUINNESSA, wykonując największe ceramiczne naczynie świata. O jego twórczości piszą Formy ceramiczne, które odnoszą się do archetypu naczyń… Są kwintesencją związku formy i jej znaczenia - sytuują się gdzieś pomiędzy użytkowością i… jej brakiem. Niosą swe „znaczenie” wyłącznie jako pretekst do określenia kształtu… Rozumiejąc ich potencjalną funkcję – jednocześnie niemal nie dajemy im prawa, aby ją pełniły.Nie-naczynia ceramiczne… pomiędzy wysublimowaną linią wertykalnych naczyń, a zarazem zdecydowaną, mocną pojemnością - nakreśloną czystym gestem, w którym nie ma wahania. Odczytujemy jakieś echa ich rodowodu - z dalekich stron i dawnych czasów – a jednocześnie są to współczesne obiekty, definiowane tak czytelnie dla dzisiejszego odbiorcy.Kolorystycznie i fakturowo – rozpościerają się pomiędzy zawartym w nich szelestem niuansów całej gamy brązów, kolorów ziemi i szarości, faktur wyszukanych i… znalezionych. Ale jednocześnie pojawiają się tu także kategoryczne cięcia pionowych podziałów pół/na pół – gdzie mocno użyty kolor dźwięczy zdecydowanym akordem, od którego nie ma odwołania… prof. Bogumiła Jung Rzeźby ceramiczne Rytisa Konstantinaviciusa to prawie naturalnej wielkości przedstawienia człowieka. Budowane miękkim gestem sprawiają wrażenie przybyłych z kosmosu obcych desperacko poszukujących kontaktu z widzem. Sugestywny ruch wyraża ból powołania do współczesnego świata. Oznakowanie rzeźb kodem kreskowym wydaje się symbolizować ich obecność w świecie powszechnego monitoringu ingerującego w prywatność jednostki. Rytis w sposób zdecydowany i bezkompromisowy używa szkliw ceramicznych. Kolor zestawiony z dramatem postaci wzmacnia uczucie wyobcowania człowieka w świecie PIN, CHIP, PESEL, ID, NIP, PUK ... art. plastyk Dariusz Przewięźlikowski Ceramiczne opowieści
Z ceramicznej perspektywy Największy garnek na świecie - Rytis bije rekord Raku na parkingu 17 maja 2014 - warsztaty plenerowe "Nasze wnętrze poprzez ceramikę" - wystawa prac uczestników zajęć 14 marca -12 kwietnia 2014 r.; Galeria ODT; wstęp wolny, wernisaż 14 marca 2014 |